Mat och dryck

 

De viktiga rutinerna

Dryck

Smart mat

Sällanmat

Menyförslag 1500 kcal med kvällsmat

Hur kan en dag se ut efter avslutad LCD-behandling?

 

De viktiga rutinerna

* Obegränsad mängd mat, oavsett vad Du äter, brukar inte fungera  när man har en stor aptit. Bestäm i förväg vad en portion innebär. Vill man ha mer - ta grönsaker.

* Frukost, lunch och middag varje dag + ett eller två små mellanmål, även på helgen. Då blir man inte så sugen mellan måltiderna och undviker småätande. Hoppa inte över måltider.

* Lägg upp en portion, ta inte om.

* Ät långsamt, mättnaden känner man först efter 10 min.

* Välj mycket grönsaker, gärna grova (broccoli, blomkål, morot, vitkål)+ linser och bönor till måltiderna och frukt som mellanmål. 1/4 avokado kan användas istället för smör på bröd.

Dryck

* Vatten är bästa törstsläckaren.

* Lättmjölk innehåller bra näring, det räcker med 2 glas/dag. Välj naturell fil och yoghurt med 0,5% fett eller blanda 50/50 med en fruktyoghurt.

*Det är bättre att äta frukt än att dricka juice. Frukten räcker längre och ger mer mättnad.

Smart mat

* Grovt bröd och gärna knäckebröd (ej vitt knäcke) håller Dig mätt längre än vitt bröd. Det bör vara mer fiber än socker i brödet men också i flingor - läs på innehålls -förteckningen.

*Kalkon, kokt/rökt skinka, nyckelhålsmärkt leverpastej+ mjukost är bra pålägg. Använd lättmargarin eller mjukost (max 10% fett) på bröd.

*Havregrynsgröt och annan vattenkokt gröt är bra som frukost eller mellanmål. Tillsätt gärna extra fiber som vetegroddar eller havrekli.

* Var sparsam med fett när Ni lagar mat. Välj gärna raps/olivolja eller flytande margarin.

*Fet fisk (=lax, sardin, sill, makrill) innehåller bra fett så ät gärna det någon gång per vecka men ha koll på mängderna som vanligt.

* Välj nyckelhålsmärkt mat. Nyckelhålet visar att produkten är fett- och sockerlåg och/ eller fiberrik.

Sällanmat

* Godis, nötter, chips och choklad – sällan och små mängder (100 gram i veckan). Popcorn är ett bra alternativ.

* Undvik glass, kakor eller bullar men när Du äter det så välj en (=1 st) normalstor av de tre .

* Det är ofta svårare att äta ”lagom” mycket när man väljer det absolut godast man vet.

Menyförslag 1500 kcal med kvällsmat

Flingfrukost

1,5 dl lättmjölk/fil/yoghurt med 2 – 3 dl flingor (1 dl om det är müsli) och 1 skiva nyckelhålsmärkt bröd med lättmargarin och magert pålägg.

Smörgåsfrukost

2 skivor nyckelhålsmärkt bröd med lättmargarin och magert pålägg och 1,5 dl lättmjölk till.

Grötfrukost

2 dl havregrynsgröt gjord på 1 dl gryn och vatten. Smaksätt med 1 msk lågkalori sylt/mos och 1,5 dl lättmjölk. En skiva nyckelhålsmärkt bröd med lättmargarin och magert pålägg kompletterar gröten.

Lunch

Halva tallriken med grönsaker
2 dl kokt pasta / 1,5 dl kokt ris / 2-3  kokta potatisar / 2 dl potatismos
80-100 g rent kött / kyckling / fisk / ägg
Ex: 1-1½ dl gryta/köttfärssås, 6-8 köttbullar
0,5 dl sås inkl salladsdressing

1,5 dl lättmjölk (till lunch eller middag)

Mellanmål

1 frukt

Middag, se lunch (ca 500 kcal)

Kvällsmatsförslag

En skål med 1,5 dl lättyoghurt/mjölk/fil med 2-3 dl flingor/ 1 dl müsli, smaksätt med 0,5 banan eller 1 dl bär.

eller

En skiva nyckelhålsmärkt bröd med lättmargarin och magert pålägg. 

Dryck

Endast  vatten eller kalorifri dryck så som kolsyrat vatten, lightläsk och lightsaft.

”Sällanmat”

I förslaget tror vi att det ryms ca 100 g godis eller chips/snacks eller choklad samt 1 fika/vecka. Vid fika endast 1 bulle/kaka.

Hur kan en dag se ut efter avslutad LCD-behandling?

Frukost

1,5 dl lättmjölk med 2 dl flingor och 1 skiva nyckelhålsmärkt bröd med lättmargarin och magert pålägg.

Lunch

2 dl kokt pasta med 8 köttbullar, 1 msk ketchup och 150 gram kokt broccoli och ett glas lättmjölk.

Mellanmål

Ett äpple

Middag

1,5 dl kokt ris med en liten laxfilé med 0,5 dl pestosås och wokgrönsaker. Dricker ett glas vatten.

Kvällsmat

1 smörgås med lättmargarin och makrill i tomatsås och en kopp te med en skvätt lättmjölk.