Motion och fysisk aktivitet

 

All rörelse räknas som fysisk aktivitet.

 

Den dagliga rörelsen som du inte tänker på, utan bara gör, brukar kallas vardagsmotion eller vardagsaktivitet.

Du är vardagsaktiv när du till exempel:

Promenerar eller cyklar till skolan, kompisar och olika fritidsaktiviteter.

Går i trapporna istället för att ta hissen eller rulltrappan.

Går på stan, städar ditt rum eller går ut med hunden.

Var aktiv minst en timma varje dag!

 

Du bör röra dej mer än att bara vara vardagsaktiv.

Passa på att röra dej mycket på skolgymnastiken och på rasterna.

Motionera eller träna regelbundet minst en gång, men helst flera gånger i veckan. Om du inte har motionerat förut – prova dig fram – ge inte upp om det första du testar inte passar dig – utan prova något annat istället.

Välj något du tycker verkar roligt och som du gör tillsammans med familjen eller med någon kompis till exempel, promenera, simma, spela badminton eller dansa.

Hjärtat, musklerna, skelettet och lederna mår bra av rörelse både hos stora och små.

Sitt därför inte vid TV:n, videon eller datorn mer än max 2 timmar om dagen.

Tänk på att vara aktiv var dag det mår du och din kropp bra av.  Viktigt är också att inte ha för långa pass som du är stillasittande

så..ÖKA DIN FYSISKA AKTIVITET OCH MINSKA DITT STILLASITTANDE!            

                                                                                                                                                                                                                                                  källa "Lätta Tips"   Västra Götaland regionen