Motivation

Att lyckas med förändringar

Vardagen bygger mycket på vanor och rutiner och vi människor gör de flesta saker på samma sätt dag efter dag. För det mesta är det väldigt bra och effektivt att det är så. Tänk vad krångligt det skulle bli om man var tvungen att hitta på en ny väg att åka till skolan varje dag eller hur svårt det skulle vara att verkligen lära känna någon som hela tiden gjorde saker på olika sätt och hela tiden ändrade på vad hon eller han ville och tyckte om. Så vanor och rutiner är för det mesta bra, men ibland kanske man vill eller måste ändra på saker, t.ex. för att jobba med sin vikt. Då kan det vara bra att tänka på följande för att lyckas:

  • Försök inte att ändra på för många saker samtidigt. Gör en eller max två förändringar åt gången.
  • Börja med de förändringar som du tycker är lättast.
  • Gör inte en jättestor förändring på en gång utan dela upp i mindre steg. Vill du äta mindre mat så är det bra att minska sin portion med lite i taget.
  • Berätta för andra vad du vill göra annorlunda och hur de kan stötta dig. Vill du t.ex. dricka mindre läsk så är det mycket lättare om det inte finns någon läsk hemma.
  • Ska man leva mer hälsosamt så är det lätt att tänka att man ska sluta med en massa saker. Istället kan man tänka på bra saker som man kan börja med. De flesta människor tycker att det är lättare att börja med saker än att sluta med saker. Man kan t.ex. börja dricka mer vatten, börja på en rolig aktivitet eller börja äta mer grönsaker.
  • Ge inte upp fastän det blir fel ibland! Att ändra vanor tar tid och ibland hamnar man tillbaka i gamla mönster.  Det är vanligt att tolka misstag och felsteg som att allt är misslyckat och hopplöst och att man lika gärna kan ge upp. Så är det inte. Forskning visar att man kan skaffa nya vanor fast det blir fel ganska många gånger på vägen. Det viktiga är att man fortsätter försöka.
  • Tänk på att du redan gör många saker bra!!!